Προσθέστε Εδώ το Κείμενο Επικεφαλίδας σας

Ψηφιοποίηση – Industry

Οι τεχνολογίες αιχμής και η αξιοποίησή τους από τις επιχειρήσεις

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι ένας από τους πλέον ισχυρούς και κρίσιμους παράγοντες για την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων. Η ψηφιοποίηση αναφέρεται στη διαδικασία χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών για τον μετασχηματισμό μιας επιχείρησης, συμπεριλαμβανομένων των διαδικασιών και της παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών της. Δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις:

  • να αυτοματοποιήσουν επαναλαμβανόμενες εργασίες,
  • να βελτιώσουν τη λήψη αποφάσεων μέσω ανάλυσης δεδομένων, και,
  • να προσφέρουν εξατομικευμένες εμπειρίες στους πελάτες.
Η ψηφιακή κουλτούρα ως προϋπόθεση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων

Βασική προϋπόθεση για την επιτυχημένη ψηφιοποίηση των Ελληνικών επιχειρήσεων αποτελεί η κατάλληλη ψηφιακή κουλτούρα.

Η ψηφιακή κουλτούρα:

  • αναφέρεται στο σύνολο των αξιών, των πεποιθήσεων και των συμπεριφορών που υιοθετεί μια εταιρεία για να αξιοποιήσει τις ψηφιακές τεχνολογίες και να προσαρμοστεί στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς,
  • ενθαρρύνει τη συνεργασία, τον πειραματισμό και τη συνεχή μάθηση, και αγκαλιάζει νέα εργαλεία και τεχνολογίες για τον εξορθολογισμό των διαδικασιών, την ενίσχυση της επικοινωνίας και τη δημιουργία αξίας για τα ενδιαφερόμενα μέρη,
  • περιλαμβάνει επίσης τη δημιουργία ενός εργασιακού περιβάλλοντος που δίνει τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία για τη βελτίωση της παραγωγικότητας και την προώθηση της δημιουργικότητας.

Μια σταθερή ψηφιακή κουλτούρα βοηθά τις επιχειρήσεις να παραμείνουν ανταγωνιστικές, να προσελκύσουν και να διατηρήσουν κορυφαία ταλέντα, και να δημιουργήσουν μια πιστή βάση πελατών στην ψηφιακή εποχή.

Μία νέα τάση του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι οι υπολογιστικές υπηρεσίες μέσω Διαδικτύου, συμπεριλαμβανομένων των διακομιστών, της αποθήκευσης, του λογισμικού και άλλων πόρων, σε βάση Software-as-a-Service (SaaS). Συχνά οι συγκεκριμένες τεχνολογίες αναφέρονται ως Cloud Computing. Το βασικό σκεπτικό είναι η παροχή υπηρεσιών με συνδρομή, ώστε η επιχείρηση να επωφελείται από την έλλειψη επενδύσεων σε εξοπλισμό και τις συνεχείς αναβαθμίσεις των υπηρεσιών που παρέχονται.

Οι υπηρεσίες μέσω διαδικτύου γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλείς μεταξύ των επιχειρήσεων, λόγω της ικανότητάς τους να παρέχουν επεκτάσιμες και ευέλικτες λύσεις που μπορούν να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των εταιριών.

Τα πλεονεκτήματα υπολογιστικών υπηρεσιών μέσω διαδικτύου είναι κυρίως τα παρακάτω:

  1. Μείωση κόστους: Το διαδίκτυο παρέχει έναν οικονομικά αποδοτικό τρόπο πρόσβασης των επιχειρήσεων σε υποδομές και υπηρεσίες πληροφορικής. Οι επιχειρήσεις μπορούν να αποφύγουν το κόστος επένδυσης και διατήρησης των δικών τους υποδομών.
  2. Ευελιξία και επεκτασιμότητα: Οι υπηρεσίες μέσω διαδικτύου επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να αυξάνουν ή να μειώνουν τους πόρους πληροφορικής τους, ανάλογα με τις ανάγκες, και τη ζήτηση. Έτσι οι επιχειρήσεις μπορούν να ανταποκριθούν γρήγορα στις μεταβολές της αγοράς.
  3. Βελτιωμένη συνεργασία: Οι υπηρεσίες μέσω διαδικτύου παρέχουν τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να συνεργάζονται μαζί σε έγγραφα και έργα σε πραγματικό χρόνο και από διαφορετικές τοποθεσίες. Αυτό βελτιώνει τη συνεργασία και αυξάνει την παραγωγικότητα.
  4. Ενισχυμένη ασφάλεια: Οι επιχειρήσεις μπορούν να λειτουργούν σε ασφαλές περιβάλλον αποθήκευσης και διαχείρισης των ευαίσθητων δεδομένων τους, καθώς οι πάροχοι υπηρεσιών έχουν προηγμένα μέτρα ασφαλείας και προστασίας στον κυβερνοχώρο.
  5. Επιχειρησιακή συνέχεια: Οι διαδικτυακές υπηρεσίες διασφαλίζουν τη συνέχεια της λειτουργίας των επιχειρήσεων σε ειδικές περιπτώσεις καταστροφής των υποδομών τους.


Δείτε τις σχετικές παρουσιάσεις:

Η ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων και η χρήση νέων τεχνολογιών, συνεπάγεται δραστικές αλλαγές στο νομικό και κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας τους. Καθώς η ψηφιακή οικονομία βασίζεται στη χρήση και στην αξιοποίηση δεδομένων, οι επιχειρήσεις καλούνται να λάβουν τα απαιτούμενα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα, προκειμένου να εναρμονιστούν με τις νέες κανονιστικές τους υποχρεώσεις, ώστε να διατηρήσουν την εμπιστοσύνη των πελατών τους, να διαφυλάξουν τη φήμη τους και να αποφύγουν υπέρογκα πρόστιμα, αποζημιώσεις, ή δικαστικές διαμάχες.

Οι νέες κανονιστικές υποχρεώσεις αφορούν κυρίως:

  • στην επεξεργασία προσωπικών δεδομένων (Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων 2016/679, Ν.4624/2019),
  • στην ελεύθερη ροή των μη προσωπικών δεδομένων, εντός της ΕΕ (Κανονισμός 2018/1907),
  • στη διασφάλιση της συνεχούς χρήσης των διαθέσιμων στο κοινό δεδομένων, ώστε να δημιουργούνται κίνητρα για την ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών (0δηγία 2019/1024, Ν. 4727/2020), καθώς επίσης,
  • νέα νομικά ζητήματα και ειδικότερες κανονιστικές υποχρεώσεις, ανακύπτουν στους τομείς του Cloud Computing, της Τεχνητής Νοημοσύνης, του Internet of Things, της χρήσης των Social Media, της ασφάλειας των δεδομένων (Οδηγία NIS 2016/1148, όπως ενσωματώθηκε με το Ν. 4577/2018, Οδηγία NIS 2 2022/2555) και των Big Data.

Παράλληλα, στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων, ανακύπτουν νομικά ζητήματα ως προς τα νέα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας (ως απόρροια της ψηφιοποίησης των επιχειρήσεων) και τη διασφάλιση της αποτελεσματικής προστασίας τους, ανάλογα με το ρυθμιστικό τους περιβάλλον, την ορθή επιλογή του εφαρμοστέου δικαίου σε περιπτώσεις δικαιοπρακτικής και αδικοπρακτικής ευθύνης, αλλά και την αξιοποίηση των ψηφιακών δεδομένων ως αποδεικτικών στοιχείων για την ανίχνευση ή την καταστολή εγκληματικών ενεργειών (Cloud Act, Ν.2225/1994 περί άρσης του απορρήτου όπως τροποποιήθηκε και ισχύει).

Δείτε τη σχετική παρουσίαση:

Νομικά Ζητήματα στο Cloud, Revival

Η κυβερνοασφάλεια αναφέρεται στην πρακτική της προστασίας συστημάτων υπολογιστών, δικτύων, και ευαίσθητων πληροφοριών, από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση, κλοπή, ζημιά ή διακοπή. Αυτό περιλαμβάνει προστασία από μια ποικιλία απειλών, όπως ιούς, χάκερ και άλλες κακόβουλες επιθέσεις.

Η κυβερνοασφάλεια είναι ζωτικής σημασίας για τις εταιρίες επειδή:

  • συμβάλλει στην προστασία των ευαίσθητων πληροφοριών τους, όπως οικονομικά δεδομένα, πνευματική ιδιοκτησία και προσωπικά δεδομένα πελατών, από κλοπή ή παραβίαση
  • οι επιθέσεις στον κυβερνοχώρο μπορεί να είναι δαπανηρές, τόσο από την άποψη της οικονομικής απώλειας όσο και από πλευράς βλάβης στη φήμη της εταιρείας
  • επιπλέον, πολλές εταιρείες υπόκεινται σε νομικές και ρυθμιστικές απαιτήσεις για την προστασία ορισμένων τύπων πληροφοριών, όπως προσωπικά δεδομένα, και η μη συμμόρφωση με αυτές τις απαιτήσεις μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμα και νομικές ενέργειες.

Τα αποτελεσματικά μέτρα κυβερνοασφάλειας μπορούν επίσης να βοηθήσουν τις εταιρείες να διατηρήσουν την επιχειρηματική τους συνέχεια σε περίπτωση επίθεσης, αποτρέποντας ή ελαχιστοποιώντας τις διακοπές στις δραστηριότητές τους. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό στη σημερινή ψηφιακή εποχή, όπου μεγάλο μέρος των εργασιών μιας εταιρείας διεξάγεται διαδικτυακά ή μέσω συστημάτων υπολογιστών.

Δείτε τις παρακάτω εκδηλώσεις