Τα Βαλκάνια διαχρονικά αποτελούσαν το μεγάλο σταυροδρόμι για τις συνδιαλλαγές μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Η Βόρεια Ελλάδα, ως επιμέρους τμήμα της γεωγραφικής περιοχής, έχει το πλεονέκτημα ελέγχου του δικτύου μεταφορών που συνδέει την Ανατολική Μεσόγειο με την Κεντρική Ευρώπη.
Σήμερα, οι γεωπολιτικές συγκυρίες – οι πολεμικές συγκρούσεις στην Ουκρανία και τη Γάζα, η διατάραξη της ομαλής διέλευσης από τα στενά της Ερυθράς Θάλασσας – που διαμορφώνουν τις ισορροπίες στο διεθνές στερέωμα, δημιουργούν εκ νέου προοπτικές για την ενίσχυση του οικονομικού και στρατηγικού ρόλου της Βορείου Ελλάδας και της Θεσσαλονίκης και την ανάδειξή τους ως logistics hub στη Βαλκανική.
Αυτές οι γεωπολιτικές συγκυρίες είχαν ως αποτέλεσμα την αναβάθμιση του ρόλου της Ελλάδας στη Χερσόνησο του Αίμου. Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στην μεγάλη σημασία που κατέχουν τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Θεσσαλονίκης, αναφορικά με τις δυνατότητες μεταφοράς στρατιωτικού υλικού και γενικότερων εφοδίων προς την Ουκρανία. Επιπλέον, ο πλωτός σταθμός LNG στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης διαδραμάτισε ένα καθοριστικό ρόλο στην αντιστάθμιση των πληθωριστικών πιέσεων στην ενέργεια και αποτέλεσε ένα μεγάλο βήμα για την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδος και της Βαλκανικής.
Πάγια θέση του ΣΒΕ – του μοναδικού κοινωνικού εταίρου με έδρα εκτός Αθηνών και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη – είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει εύρωστη και ανταγωνιστική βιομηχανία χωρίς συνδυασμένες μεταφορές. Οι σύγχρονες υποδομές είναι απόλυτα αναγκαίες για τη χώρα και περιλαμβάνουν στελεχωμένα λιμάνια, κάθετους άξονες και ένα λειτουργικό σιδηροδρομικό δίκτυο με εμπορικά και επιβατικά τραίνα. Έχουν γίνει και γίνονται κινήσεις από την πλευρά της Πολιτείας για τη βελτίωση της κατάστασης, πλην όμως η ανεπάρκεια και η παλαιότητα των υφιστάμενων υποδομών πολλές φορές επηρεάζει αρνητικά τη λειτουργία των αυτοματοποιημένων βιομηχανιών συνεχούς παραγωγικής ροής. Είναι εξαιρετικά σημαντικό που αυτή τη στιγμή ξεκινάει η υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων στον κλάδο των logistics, καθώς και νέες επενδυτικές μελέτες που βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο.
Υπάρχουν όμως κακώς κείμενα, που εδώ και καιρό δυσκολεύουν σε μεγάλο βαθμό την καθημερινή δραστηριότητα των επιχειρήσεων. Οι περιφέρειες της Θράκης και της Ηπείρου δεν διαθέτουν λιμάνια με κατάλληλες υποδομές για την εξυπηρέτηση των αναγκών της βιομηχανίας. Στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης η διαδικασία φορτοεκφόρτωσης έχει αναδειχθεί εδώ και χρόνια σε πραγματική οδύσσεια για τις επιχειρήσεις. Η απουσία σύγχρονων μέσων φορτοεκφόρτωσης δυσχεραίνει σημαντικά τη λειτουργία των επιχειρήσεων και μεταφράζεται σε επιπλέον κόστος. Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας αναβαθμίστηκε για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατικών πλοίων, αλλά εκκρεμεί αντίστοιχη πρόβλεψη και για τα εμπορικά, γεγονός που δυσχεραίνει τη λειτουργία των βιομηχανικών επιχειρήσεων της περιοχής, οι οποίες προσπαθούν να εξυπηρετούνται από το λιμάνι της Πρέβεζας αντιμετωπίζοντας τα ίδια προβλήματα.
Αναφορικά με τη Θεσσαλονίκη, ο ΟΛΘ έχει εκσυγχρονίσει σε μεγάλο βαθμό τις λειτουργίες και τις προσφερόμενες υπηρεσίες του λιμανιού της πόλης, που εξυπηρετεί όλες τις επιχειρήσεις από την ευρύτερη περιοχή καθώς και από τα Βαλκάνια. Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε, ότι η σύνδεση του ΟΛΘ με το σιδηροδρομικό δίκτυο θα έλυνε και το πρόβλημα των πλαγίων μεταφορών, δίνοντας την ευκαιρία σε επιχειρήσεις της Βαλκανικής να χρησιμοποιούν τις εγκαταστάσεις του ακόμα περισσότερο. Επιπλέον, οι δυνατότητες του λιμανιού θα επαυξηθούν περαιτέρω, όταν ολοκληρωθεί η επέκταση του 6ου προβλήτα. Στη συνέχεια θα πρέπει να αναδείξουμε και την προβληματική εικόνα που παρουσιάζει η Άτυπη Βιομηχανική Συγκέντρωση Καλοχωρίου, μια περιοχή που χαρακτηρίζεται από μεγάλη παρουσία και δραστηριότητα εταιρειών logistics. Η χωροταξιακή αναρχία και η κακή κατάσταση του οδικού δικτύου είναι ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν άμεσα.
Η θετική εξέλιξη των logistics και η αναβάθμιση της Βόρειας Ελλάδας είναι έννοιες απόλυτα συνυφασμένες. Είναι κοινή πεποίθηση όλων, ότι χωρίς υποδομές δεν μπορούν να υπάρξουν μεγάλες επενδύσεις.